Tuesday, January 26, 2010

Euphoria evaporated ...

In the movie "Torchsong Trilogy", the main character (Arnold) said :
An ugly person who goes after a pretty person gets nothing but trouble. But a pretty person who goes after an ugly person gets at least taxi fare home.

Sad, but again, it's utterly true isn't it.

There is never really an equal partnership in any relationship.  Never. None. Zilch. It's ALWAYS one party liking the other person more anyhow you look at it.  No two person in any relationship can EVER like or love each other equally.  Even married couples do not love one another equally.  It's either he lovers her more, or she loves him more.  That's a fact of life and you had better know it early and accept it.

But that is NOT to say the relationship doesn't work.  It can work only if both parties recognise this inherent shortcoming and can engage in compromises in a lot of their daily routines.  Which means that in practical terms, any relationship is in fact something you have to work on: it just doesn't happen naturally (not for the long haul anyway).

Sure, there is this "love at first sight" euphoria where everything seems impossibly perfect. But reality pounces on you when you least expect it.  And you discover your partner squeezes the toothpaste tube the wrong way.  Yeah, small detail you may say, but many small details add up to quite a big chunk at the end of each freaking day.



And why am I saying all these things?

You see the truth is, I am the one who usually pays the taxi fare.  So I am in the (un)enviable position to know and talk about these things.  Boy! do I talk from experience~!  In fact I have so much such experiences that I can even do it again with my eyes blindfolded and with boths hands tied behind my back.

And you say it's pitiful?  Pity is only for those who have what it takes, but he or she is froggishly ignorant of it.

My point is : yes, I am not beautiful, yes I am no longer young.  But even if I have to pay the taxi fare, I do it because there are some beauties and some young ones who do deserve such a treat once in a while in life from someone.

Even if it is from a confirmed non-beauty such as I.


--------terjemahan---------


Dalam filem "Torchsong Trilogy", watak utama (Arnold) berkata:  Orang hodoh yang mengusaha orang yang cantik akan hanya mendapat masalah.  Tetapi orang cantik yang mengusaha orang hodoh, setidak2nya ia akan dapat bayaran tambang teksi balik ke rumah.

Sedih.  Tapi sangat tepat, kan.

Sebenarnya tiada persamaan tahap dalam apa jua perhubungan.  Memang tidak ada langsung.  Lazimnya cuma satu pihak yang lebih menyukai pihak yang lain itu dari apa segipun dilihat.  Tiada mana pasangan pun yang akan saling suka atau cinta dengan tahap yang sama.  Pasangan yang sudah berkahwin pun tidak saling mencintai dengan tahap yang sama.  Yang ada, mungkin suami menyayangi isteri lebih, atau isteri yang menyayangi suami lebih.  Itu adalah lumrah hidup, dan anda sewajarnya sedarkan kenyataan itu dari awal lagi dan memerimanya.

Tapi, kan, itu tidak bermakna setiap perhubungan akan terkandas.  Ia boleh berterusan jika kedua belah pihak iktirafkan ketidakseimbangan ini, dan melakukan banyak tolakansur dalam hidup seharian.  Bermakna dari segi praktiknya, apa jua perhubungan harus di usahakan bersama : ia tidak akan wujud dengan semulajadi je (khususnya untuk jangka panjang).

Ye, memang benar ada wujudnya "cinta pandang pertama" di mana segalanya kelihatan teramat indah laksana mimpi.  Tetapi kenyataan akan menerkam ketika kita paling tidak tersangka masanya.  Dan ketika itulah kita baru perasan pula cara dia memicit tiub ubat gigi tu ngan cara salah. Ye, mungkin itu hal kecil je, tapi bila ada banyak perkara2 kecil maka akan berhimpun menjadi besar kelak pada penghujung tiap hari.

Nak tau kenapa pula aku cakap pasal semua ini?

Sebab, aku juga yang selalunya membayar tambang teksi tu.  Jadi aku ni memang berada dalam keadaan yang tepat dan sesuai sebab sudah tau dan boleh cakap pasal ini semua. Ye, memang~! aku cakap dari pengalaman.  Sebenarnya aku terlalu banyak pengalaman saperti itu, sehingga aku boleh juga mengulangi nya lagi dengan mataku ditutup dan kedua tangan aku di ikat di belakangku tanpa masalah.

Dan kau kata kesian kat aku kalau macam tu?  Kesian itu hanya untuk mereka yang ada kelebihan tapi dia yang tidak menyedari kelebihannya sendiri.

Apa yang aku nak sampaikan di sini : ye, memang aku tidak cantik. Ye memang aku tidak muda lagi.  Tetapi walaupun aku terpaksa bayar semua tambang teksi itu, aku lakukannya sebab sesekali ada si cantik2 dan ada si muda2 di dunia ini yang amat patut dapat dan layak menerima tambang yang dibelanjakan untuk mereka oleh seseorang.

Walaupun yang bagi belanja itu merupakan orang yang sah hodoh macam aku ini.
.

4 comments:

summers117 said...

honey! yr beautiful...always! Ur wat they call a dark beauty!! The darker it gets, the more beautiful you are....now where's my fare?????

gundaman said...

you wish !! go take a bus ride :)

i'm shin... i'm inesen said...

:(

honestly..x suka entri ni..

i wish i can make u happy..always!

gundaman said...

Shin : don't worry. you already make me happy by understanding what i wrote. :)