Friday, November 13, 2009

True friends.. (Kawan yang karib..)

As they say, it takes a jolting event for us to realise who are our real friends.  We don't seek them out, yet somehow they know how to be there when you need them.  And then in their own unique ways, they give you the pillar of strength upon which you lean on..

I am not one who has many friends every mile along the path in my life.  But those whom I have as friends are the significant milestones without which I would have been hopelessly lost in my journey.  They are the pointers who had shown me the way when I had been hesitant to choose which way to go..

Some friends I have known are from ages ago who have become part of my life.  Some are as recent as today, and yet they have shown the sincerity that puts even me to shame. To my old (and I do mean old) friends, I will only say "we have been through this road, and we have done it all". To my new friends, I can only hope you will learn and find your own milestones in life..

To each and all of you, I would like to say it here that I will never ever forget your unconditional support in this time of need.

From near and afar.. you know who you are..

And when Edi recovers eventually, he too will know anew the hearts of those who care for him.




(terjemahan)

Seperti orang kata, bila sesuatu kejadian berlaku, barulah kita kenal siapa kawan kita sebenarnya.  Kita tidak mencari mereka, tetapi sebaliknya mereka yang menyusul and tampilkan diri apaibla kita memerlukan mereka.  Dan dengan cari merka tersendiri, terus lantas menjadi tiang kukuh untuk kita berpaut..

Aku bukan seorang yang mempunyai ramai teman dan kawan di setiap batu dalam jalanan hidup ini.  Namun mereka yang menjadi teman merupakan sebagai tanda arah, dan tanpa mereka aku mungkin telahpun sesat dalam perjalanan aku.  Mereka adalah petunjuk arah yang memberi aku haluan semasa aku ragu tujuan..

Sebilangan teman itu aku sudah kenal sejak berkurun lamanya dan telah menjadi sebahagian hidupku.  Tetapi ada juga yang aku kenal semasa ini juga, namum keikhlasan mereka membuat aku jua terasa segan.  Kepada teman-teman lama aku (ya, aku maksudkan yang tua), aku hanya ingin mengatakan "kita telah melalui jalan itu semua, dan kita telah melakukan segalanya".  Kepada kawan-kawan yang baru, aku hanya dapat mengharap kamu akan menemui tanda arah kamu kelak dalam perjalanan hidupmu..

Kepada setiap kalian itu semua, aku ingin mengatakan di sini yang aku tidak akan melupakan sokongan kamu yang tidak berbelahbagi itu dimasa aku memerlukannya.

Yang dekat mahupun yang jauh.. kau tahu siapakah yang aku maksudkan..

Dan bila Edi pulih kelak, dia juga akan tahu semula siapa yang betul kisahkan tentang dirinya.





No comments: