Wednesday, November 11, 2009

we can only plan... (kita hanya boleh merancang..)

"Edi's life is in a balance now..  Although his heart bypass operation was successful, he developed complications at his lungs which was filled with blood and fluids. His blood pressure is low. The surgeon fears the lack of oxygen may affect his brains. He is now under a respirator to help his breathing.  The doctors have to wait for him to wake up from his deep sleep in order to fully know the next steps to take."

I feel numb of course.. Actually I don't even know what I feel.  It's like a combination of every sad feelings rolled into one. Multiply that by a thousand times, and you perhaps can begin to understand.

Understandably, my friends (and his friends too) are also worried about me in this situation because they know I am like an island at this moment.  I guess I do feel like an island in an ocean of tears...

I am looking deep into myself to find the courage and light to see how do I proceed from here.  I find myself imploring god that if He wishes to take Edi, please forgive him and accept him wholeheartedly.  I cannot bargain for his life because life belongs to Him.  And who am I to bargain?



(terjemahan)

"Nyawa Edi dalam keadaan tidak menentu kini.  Walau pembedahan bypass jantungnya berjaya, namun terjadi masalah susulan pada paru-parunya yang kini mengalami pendarahan dan cecair.  Tekanan darahnya pula rendah.  Doktor khuatiri kekurangan oksigen akan memberi kesan pada otaknya.  Dia sekarang di sokong alat pernafasan untuk membantu dia bernafas. Doktor kena tunggu dia sedar supaya dapat tahu lebih terperinci apa yang harus dilakukan seterusnya"

Aku berasa buntu je.  Sebenarnya, aku tak tau apa yang aku rasai.  Bagai campuran aduk segala yang sedih dan pilu.  Ganda kanya seribu kali, dan mungkin kalian dapat mula memahaminya.

Kawan-kawan lain (dan juga kawan dia) juga risaukan keadaan aku kini, sebab mereka tau pada ketika ini aku ibarat sebuah pulau.  Mungkin juga betul aku terasa sebagai sebuah pulau di kelilingi lautan airmata...

Aku kini merenungi jauh kedalam lubuk hati untuk mencari ketabahan dan sinaran cahaya agar dapat melihat di mana harus aku tujui dari sini. Aku memohon pada tuhan sekiranya Dia mahu mengambil kembali Edi, agar Dia mengampunkan Edi and menerimanya sepenuhnya.  Aku tidak boleh tawar-menawar untuk nyawanya sebab nyawa adalah kepunyaan Nya.  Dan siapakah aku untuk tawar-menawar?


No comments: